מבוא לתרגילים לשיפור הראייה – 2

תרגיל 3 – תרגיל שמש:

עיניהם של בני האדם בנויות לראיית אור מטבען, לשם כך הן נועדו. ראייתם של אנשים החיים באיזורים פתוחים וחשופים לאור שמש, נוטה להיות טובה יותר מראייתם של אנשים החיים במקומות סגורים שיש בהם אור תאורה מלאכותית, משום שהעיניים נחלשות ככל ששוהים בתאורה מלאכותית. האישונים מתרחבים בניסיון לקלוט כמה שיותר אור ומסתגלים להישאר מורחבים ואז אור השמש החזק גורם לכאבים, תחושות לא נעימות ולנסיונות לצמצם את החשיפה לאור השמש. השימוש במשקפי שמש לא פותר את הבעייה בגלל שהוא אינו מרגיל את העיניים לאור השמש, אלא הוא גורם לפיתוח תלות במשקפי השמש ושימוש בהם כל פעם שנחשפים לאור השמש. כתוצאה מכך נחלשת עוד יותר יכולת העיניים לשאת את אור השמש. תרגיל זה בהדרגה מסגל את העיניים לאור השמש ומפחית את התלות במשקפי השמש.

 אזהרות:

 1. יש לבצע את תרגיל השמש כשהשמש בזווית נמוכה והיא אינה חזקה מדי! יש לבצע את התרגיל רק בשעות הבוקר המוקדמות מאוד או בשעות אחר הצהריים, בלבד! בשעות אלו אור השמש אינו חזק, מסמא ומסוכן לעיניים.

 2. יש להיזהר מאוד. אסור בשום פנים ואופן לבצע את התרגיל בשעות החמות שבהן השמש חזקה ומסנוורת, כמו בשעות הצהריים!

 3. תמיד יש לעצום את העיניים כשמביטים אל השמש. לעולם לא להשאירן פקוחות שמא ייפגעו.

 4. אל תרכיב עדשות מגע או משקפיים בעת תרגיל השמש.

 5. בשום אופן אל תקרין את עיניך באור שעבר דרך שמשת חלון או זכוכית כי הזכוכית מעצימה  ומשנה את האור הטבעי של השמש.

 6. חשוב להשתמש בקרם שיזוף מתאים להגנה על העור בתקופת הקיץ.

 ביצוע התרגיל:


בתנוחה נוחה של ישיבה או עמידה, עצום את עיניך והפנה את מבטך אל השמש כך שהיא תאיר ישירות את עיניך. הקפד שלא להטות את ראשך בזווית שתאמץ את שרירי הצוואר.

הנע את ראשך באיטיות מצד לצד בלי להתאמץ, ועד כמה שתוכל מבלי למתוח בחוזקה את הצוואר ותן לאור השמש לשטוף את עיניך בעדינות.

לאורך כל תרגיל השמש עליך לשים לב אם יש מתח בעיניים ולצבע האור החודר דרך העפעפיים. אם הנך רואה ירוק – סימן שיש מתח בעיניך. הפסק את תרגיל השמש והרפה את עיניך על ידי כיפוי לזמן מה.

לאחר דקה או שתיים של הקרנת אור השמש עבור אל תרגיל הכיפוי כדי לתת לעיניך מנוחה מהאור החזק. גם בתרגיל הכיפוי הקפד לעצום את עיניך. לאחר שעיניך נחו חזור אל תרגיל השמש. המשך כך בהקרנת אור ובכיפוי לסירוגין.

את החשיפה הישירה לאור השמש יש לבצע בהדרגה!, התחל עם 5 דקות ביום ובאופן הדרגתי תוך כדי הקשבה מתמדת לתחושות עיניך, הגדל את פרק הזמן עד 20 דקות שכוללות גם הקרנת אור שמש וגם כיפוי.

הערה – אל תחדל להשתמש במשקפי השמש באופן פתאומי, הפחת בהדרגה את השימוש בהן. תרגיל השמש יפחית את ההזדקקות להן.

 

 

תרגיל 4 – קריאה:

 

לפעולת הקריאה יש חשיבות רבה מאוד משום שזו פעילות שהעיניים נדרשות לבצע פעמים רבות מדי יום במשך רוב החיים ובגלל ההשפעה הרבה שיש לפעולת הקריאה על העיניים. לכן חשוב מאוד ללמוד לקרוא בצורה נכונה שתרפה את המתח ותחנך את העיניים להרגלי ראייה נכונים.

במשפט שיש בו תריסר מילים, עין בריאה ללא הרגלי ראייה משובשים, תנוע (Shifting) ותתעכב על כל אות ואות בתורה עם ראייה מרכזית (Centralization) וללא קפיצות גדולות ממילה למילה. העין שנתונה תחת מתח מנטלי ושפיתחה הרגלי ראייה לא נכונים, לא תתמקד בכל אות בתורה אלא תקרא את המילים בקפיצות גדולות ממילה למילה, או תנסה לגמוע את המשפט כולו במספר העפות מבט. הרגל זה להניע את העיניים בקפיצות גדולות הוא מזיק ביותר וגם תורם בעקיפין להרגל של בהייה שהוזכר מקודם, שכן על מנת לקלוט מילים ומשפטים שלמים במהירות ובדילוגים, מן ההכרח שהעין תנסה בעל כורחה לראות שטח גדול יותר משיכול להיקלט בנקודה המרכזית של שדה הראייה. הניסיון לראות בבירור שטח גדול יותר ממה שניתן לראות במקולה מביא למאמץ רב מאוד בעיניים.

 

כפי שהוסבר מקודם, השימוש בדמיון מביא לרגיעה של ההכרה ומכאן להרפיית העיניים, לכן תוך כדי קריאה, של כל טקסט שהוא, הקפד לנוע באיטיות מאות לאות מבלי לדלג או לגמוע מילים במהירות. דמיין שאתה רואה את הרקע הלבן ואת המרווחים שבין השורות והאותיות בצבע לבן חזק. כתוצאה מכך האותיות יראה שחורות יותר ותחוש הרפייה בעיניים.

 

 

כיצד לקרוא נכון:

 

הקפד עם הגיעך לסוף הדף להביט לרגע קצר לנקודה שמרוחקת ממך מספר מטרים וחזור אל הדף. כך תשחרר את המתח שנוצר מפעולת האקומודציה הממושכת.

 

בפעולת הקריאה כרוכים עוד מספר הרגלים שחשיבותם רבה להפחתת המתח בעיניים והם:

נשימה:
פעולת הקריאה דורשת ריכוז רב שגורם לכך שהנשימה מואטת ולעיתים אף נעצרת כמעט לחלוטין. כל מצב של ריכוז והתמקדות מנטלית משפיע על הנשימה. ניסוי קצר ימחיש זאת – נסה להתמקד בדבר מסויים, כמו למשל סריקה מדוקדקת של עצם כלשהוא או הקשבה מרוכזת למוזיקה ותוך כדי כך שים לב לשינוי בפעולת הנשימה שהופכת עצורה ורדודה יותר ויותר. לכן חשוב להיות מודעים להרגל להאיט את הנשימה, ולפתח הרגל לנשום בצורה איטית ועמוקה תוך כדי הקריאה והכתיבה

נעילת הצוואר:

 

למתח שנצבר וכיווץ שרירים בצוואר, בעורף ובשכמות יש במיוחד השפעה רבה על העיניים והראש בכלל. עורקים ועצבים רבים עוברים דרך איזור הצוואר. כיווץ כרוני ועמוק בשרירי הצוואר והעורף מצמצם את זרימת הדם אל העיניים ומשפיע עליהן, לכן חשוב להיות

מודע לתנוחת הצוואר בעת הקריאה ובכלל ביומיום. הקפד שלא לכופף את ראשך ולקרבו אל הטקסט בצורה שתאמץ את שרירי הצוואר.נסה לפתח מודעות לאיזור הצוואר ולתחושות בו כך שתוכל לזהות מתי הינך מחזיק את הראש בזוויות שיוצרות מאמץ וכיווץ

בשרירי הצוואר. ככלל, חשוב בעת הקריאה להיות בתנוחה גופנית שגורמת כמה שפחות מאמץ שרירי מיותר.
 

 

 

 

תרגיל 5 – קריאת כתב זעיר:

תרגיל זה גורם ומלמד את העין שרגילה לבהות, להתמקד בכתב זעיר מאוד וכפועל יוצא מזה, העין משתמשת בצורה טובה יותר במקולה, בוהה פחות, העייפות פוחתת וגם נחלש ההרגל לבלוע מילים ומשפטים במהירות הבזק בעזרת מספר העפות מבט. תרגיל זה אפקטיבי מאוד בהפחתת המתח ובפיתוח הראייה המרכזית.

 

קריאת כתב זעיר דורשת שהעיניים והמחשבה יהיו רגועים. אם ייעשה מאמץ כלשהוא לראות, הכתב מיד יהפוך מטושטש. לכן, אם אתה יכול לקרוא כתב זעיר לאורך זמן, סימן שאתה יכול באופן מודע לשמור על רגיעה מנטלית לאורך זמן.

ראשית, השג לך טקסט כלשהוא שתוכנו מעורר בך עניין. העלה אותו בתוכנת הMicrosoft Word או בכל מעבד תמלילים אחר. שנה את גודל הטקסט לגודל זעיר של 3 או 4 נקודות והדפס אותו במדפסת על נייר לבן כך שיתקבל טקסט בצבע שחור על רקע לבן.

שנית, החזק את הדפוס הזעיר מול עיניך ללא משקפיים או עדשות מגע  וקרא את הכתוב לאט ובנינוחות, אות אחר אות מבלי לדלג או לגמוע מילים במהירות. אל תבהה בהן תוך כדי מאמץ. דמיין שהרווחים הלבנים שבין האותיות, המילים והשורות הם לבנים יותר מהרקע ושצבע האותיות הוא שחור מאוד. השימוש בדמיון מביא להרפיית המתח המנטלי ולהתבהרות הטקסט. גם האותיות יראו שחורות יותר.

 

הקפד על כל הכללים לקריאה נכונה שהוזכרו לעיל, כמו נשימה, עיפעוף והסתכלות לנקודה מרוחקת מדי פעם.

תרגיל זה הוא מאוד אפקטיבי ואם הוא מתבצע נכון, במהרה תהיה הקלה והפחתה במתח ובעייפות בעיניים. כמו כן, אין לקרוא זמן רב, עשר עד חמש עשרה דקות יספיקו.

מומלץ לבצע את התרגיל פעמיים ביום, בבוקר ובערב.

 

Share