מבוא לתרגילים לשיפור הראייה – 1

תרגיל 1 – תרגיל הטבלה:

 

תרגיל הטבלה הוא אחד מהתרגילים המרכזיים בשיטת בייטס יחד עם תרגילי הכיפוי ותרגיל השמש. מטרתו לאמן ולהרגיל את העין להרגלי ראייה נכונים של הזזת המבט ללא בהייה (Shifting), שימוש נכון בראייה המרכזית (Central Fixation/Centralization) ושיפור הזיכרון והדמיון.

 

המעקב אחר צורת האות מכריח את העין להשתחרר מקיבעון הבהייה ולנוע לכיוונים שונים ותוך כדי כך העין לומדת להתמקד באיזורים קטנים יותר יותר שאותם מיטיבה המקולה לראות. הדימיון והזיכרון מרפים את המתח המנטלי ובעקיפין את המאמץ לראות. בהדרגה הראייה משתפרת והמספר יורד.

 

1. לצורך התרגיל השג טבלת סנלן מחנות שמספקת ציוד לאופטיקאים או הדפס את הטבלה שנמצאת כאן. סוגים אחרים של טבלת סנלן זמינים להורדה והדפסה כאן.

2. את הטבלה תלה על הקיר מולך בגובה העיניים ועמוד מולה ללא משקפיים או עדשות מגע במרחק שממנו אתה יכול לראות בצורה די ברורה את שלושת או ארבעת השורות העליונות בעוד ששאר השורות התחתונות מטושטשות.

3. כעת הבט על האות הראשונה מצד שמאל בשורה הראשונה ועקוב במבטך אחר צורת האות עצמה לאורך קווי המתאר שלה. לאחר שסיימת לעקוב אחר צורתה. עצום את עיניך ונסה לזכור בדמיונך את צורת האות בגדול ובשחור על גבי רקע לבן. פקח את עיניך, התבונן באות ותוך כדי כך דמיין את צורת האות בצבע שחור על גבי רקע לבן.

4. לאחר שסיימת עם האות הראשונה המשך לאות הבאה אחריה מימין ובאותו אופן, עקוב במבטך אחר קווי המתאר שלה. עצום את עיניך, דמיין אותה בגדול ובשחור על גבי רקע לבן. פקח את עיניך ותוך כדי התבוננות באות דמיין את צורתה בצבע שחור על גבי רקע לבן.

5. המשך כך עד האות האחרונה בשורה מצד ימין. פקח את עיניך וחזור על שלבים שלוש עד חמש בכל השורות הנותרות בטבלה.

 

 

כיצד לדמיין בצורה נכונה:

 

1. הראייה היא חוש פסיבי. כפי שאין צורך להתאמץ לראות, כך גם אין צורך להתאמץ לדמיין או לזכור. אם יהיה מאמץ לדמיין או לזכור, התמונה המנטלית תיטשטש ותיראה פחות ברורה וחדה.

 

"…It is impossible to remember even such a simple thing as a period perfectly black and stationary for more than a fraction of a second…"

– Perfect Sight Without Glasses, p. 127

2. כפי שבייטס כותב ומובא לעיל, בלתי אפשר לדמיין את האות סטטית וקבועה במקומה משום שאז נדרש מאמץ של התרכזות על מנת להחזיק את האות ללא תנועה בדמיון, לכן יש לדמיינה נעה במעיין נידנוד קל (Swing) מצד לצד. העין תמיד בתנועה מתמדת וכך גם המחשבה. תמונה מנטלית קפואה ודוממת יכולה להעיד על מתח מנטלי ורגשות שהודחקו. רגשות שמודחקים מפחיתים את היכולת להרגיש וכך גם את התנועתיות בדמיון. כמו כן, ככול שהזיכרון והדמיון טובים יותר, כך התמונה המנטלית מופיעה מהר יותר ובאופן מיידי.

 

3. שני פרקים שנכתבו על ידי דוקטור בייטס בספרו מרחיבים על נושא הזיכרון והדמיון. מומלץ מאוד לקרוא אותם.

• Chapter 13 – Memory As an Aid to Vision

• Chapter 14 – Imagination As an Aid to Vision

 

מאחר וההרעה במצב הראייה נגרמת על ידי מתח, כל תרגיל שיוכל להפחית את המתח הוא טוב למטרת שיפור הראייה. שלושה תרגילים אפקטיביים מאוד הם הכיפוי (Palming), תרגיל השמש (Sunning) ותרגיל הניענוע (Swinging).

 

 

תרגיל 2 – כיפוי:

 

תרגיל זה הוא אחד התרגילים המשמעותיים ביותר יחד עם תרגיל שמש. תרגיל זה כשהוא מבוצע נכון, מאפשר מנוחה רבה וחשובה ביותר לעיניים. זאת משום שבניגוד לדעה הרווחת, העיניים אינן נחות במהלך שנת הלילה, הן פעילות במהלך שינה עמקה שאף נקראת שנת רע"מ – רעידות עיניים מהירות, וכך אינן זוכות למנוחה עמוקה ומרגיעה שמיטיבה עימן וגם משום שהעיניים שאינן מיטיבות ראות עייפות תדיר בגלל הרגלי הראייה הלא נכונים והמאמץ הרב שהן נדרשות אליו.

 

לפני שאפשר יהיה לבצע את פעולת הכיפוי דרושים תנאים נוחים שיקלו על ההירגעות וההרפיה. לכן ראשית, מצא מקום נוח ושקט שאין בו רעש והסחות דעת. שנית, רצוי שהישיבה תהיה על כורסה נוחה, כשכרית מונחת על הברכיים והמרפקים נשענים עליה ברכות

 

לאחר מכן כסה את עיניך בכפות הידיים, כאשר כריות כף היד מכסות ומתאימות לשקע ארובת העין.

 

מאחר ויש קשר הדוק בין המחשבות לבין תגובת הגוף, הרי שאם במהלך הכיפוי נחשוב מחשבות מדאיגות ומלחיצות, הגוף יגיב בהתכווצות ובמתח שהם ההיפך מההירגעות וההירפות הנחוצים.

 

לכן חשוב להשתמש בכושר הדמיון והויזואליזציה ולהעלות בדמיון מחזות ותמונות בעלי תוכן מרגיע ונעים. להלן מספר הצעות:

 

1. מקום נעים, מהנה ונוח ששהית בו בעבר.

2. פעילות ספורטיבית מהנה ומרגיעה. דמיון של פעילות ספורטיבית דינמית ופעילה שגורמת למתח ודריכות בשרירים יחטיא את

המטרה. מומלץ לא לדמיין מצבים של תחרות מול אדם אחר ולהתמקד דווקא בפעילויות כגון שחייה, טאי-צ'י, הליכה.

3. הבט בתמונה יפה של נוף טבע וחקוק את המראה בזכרונך ובעת הכיפוי העלה את המראה בדמיונך.

4. השמעת מוזיקה נעימה ומרגיעה המשרה אווירה נינוחה. מומלץ להשתמש בתקליטורי מוזיקה המיועדים למדיטציה שנמכרים

במקומות רבים.

 

לעיניים ולשרירים הסובבים אותן דרושות לפחות 10-15 דקות על מנת להגיע להרפיה טובה. ככל ששוהים זמן רב יותר בפעולת הכיפוי, כך ההרפיה המושגת עמוקה יותר.

 

חשוב לבצע את פעולת הכיפוי לפחות פעם אחת ביום למשך 15 דקות. מומלץ לבצע פעולות כיפוי קצרות של 5 דקות האחת פעמים רבות במהלך היום, כך תזכינה העיניים למנוחה מצטברת פעמים רבות.

 

Share