מבוא לתרגילים לשיפור הראייה

מבוא לתרגילים לשיפור הראייה

 

 

הקשר שבין מתח נפשי ומנטלי לבעיות עיניים:

 

הגורמים למתח נפשי יכולים להיות רבים ושונים, אבל כמעט בכל המקרים שבהם המתח הנפשי מתבטא דרך העיניים, כלומר, ישנה בעיית עיניים מסויימת, יימצא ללא יוצא מן הכלל שגם המחשבה נמצאת תחת לחץ וככל שהלחץ עמוק וממושך יותר, כך ההפרעה לעיניים תתבטא בחומרה רבה יותר.

 

כשהמחשבה או ההכרה נמצאים תחת מתח נפשי ובמקביל ישנה הפרעת ראייה, תמיד יימצא שהיכולת של האדם לראות בעיני רוחו או לדמיין נפגעה. כשאדם ינסה לדמיין בעיני רוחו צורת אות כלשהיא או מראה נוף כלשהוא, הוא יגלה שהוא אינו מסוגל לדמיין את האות או הנוף בצורה ברורה וחדה כפי שהוא רגיל לראות בעזרת המשקפיים. בדמיונו או בזיכרונו הוא יראה צורה מטושטשת, לא ברורה, בגודל שונה מהגודל האמיתי הנראה, אם מדובר באות – היא תיראה בצורה מעוותת ולא שחורה לחלוטין. לעומת זאת, אדם שאינו מרכיב משקפיים וראייתו תקינה ללא מספר כלשהוא, יוכל לדמיין את צורת האות או הנוף באופן ברור, חד, ללא עיוותים כלשהם ואם מדובר באות – היא תיראה בצורה ברורה, חדה ושחורה לחלוטין, זאת משום שהמחשבה שלו לא נתונה תחת מתח או לחץ שמתבטא דווקא בעיניים. המתח יכול כן להתבטא באיזורים אחרים בגוף ולאו דווקא בעיניים ולכן חשוב לנהל אורח חיים בריא ונטול מתחים עד כמה שאפשר.

 

מכאן, שהמדד למידת המתח שהמחשבה נתונה בה, הוא איכות הדמיון והזיכרון המנטליים. במילים אחרות, עד כמה ברור נראית התמונה המנטלית המדומיינת. ככל שהתמונה המנטלית נראית ברורה, חדה יותר ומופיעה מהר יותר או שהאות שמדמיינים נראית שחורה וברורה יותר, כך סימן שיש פחות מתח במחשבה.

 

מדד נוסף הוא מידת הראייה המרכזית (Central Fixation) שיש לאדם. כלומר, מידת היכולת שלו לראות אזורים קטנים יותר ויותר

באופן ברור ואת שאר השטח מסביב מטושטש. העין מטבעה בנויה לראות בבירור ובחדות רק אזור קטן מאוד של שדה הראייה ואילו את שאר השטח הנראה בצורה מטושטשת. עם הקלקול במצב הראייה סביר מאוד להניח שיימצא שהראייה המרכזית אבדה.

 

כמו כן, הבדלים ביכולת הדמיון והזיכרון ימצאו גם בין שתי עיניים שמספרן שונה, כלומר, ניקח שתי עיניים, שאחת מהן היא חזקה עם מספר נמוך והשנייה היא חלשה עם מספר גבוה. אם ננסה לדמיין תמונה מנטלית כלשהיא, נגלה שבצד של העין החזקה נוכל לראות אותה באופן ברור יותר מאשר בצד של העין החלשה שבו התמונה תיראה פחות ברור. מכאן, ששתי העיניים נתונות כל אחת תחת עוצמת מתח נפשי שונה. יותר מכך, צורות שונות של מתח נפשי יתבטאו בהפרעות ראייה שונות וניתן אף למצוא התאמה בין מצב נפשי או אישיותי מסויים לבין הפרעת ראייה מסויימת. בדף הקישורים ישנם הפניות לאתרים שעוסקים בנושא.

 

לאדם עם ראייה בלתי תקינה, עם מספר כל שהוא, יש גם זיכרון בלתי תקין של האות, צורתה, גודלה או מיקומה. צורת האות המדומיינת בדמיון תמיד נראית בצורה שונה מהצורה האמיתי שאותה רואים בעין עם המשקפיים וזאת בגלל המתח הנפשי.

 

אדם שראייתו תקינה יכול לדמיין את התמונה המנטלית, תהיה אשר תהיה, ולראות אותה בבירור באותה במידה הן בעיניים עצומות והן בעיניים פקוחות. כלומר, אדם שראייתו תקינה יכול לדמיין תמונה מנטלית כלשהיא והיא תמיד תיראה לו ברורה פחות או יותר, בין אם העיניים עצומות או פקוחות. לעומת זאת, אדם שראייתו לקוייה יתקשה מאוד לזכור או לדמיין בצורה ברורה את התמונה המנטלית, אך במצבים מסויימים כמו עצימת העיניים או התבוננות ממרחק מסויים יהיה לו קל יותר לדמיין והתמונה המנטלית תיראה ברורה יותר.

 

כאשר הראייה לא תקינה, כשמתבוננים בעיניים פקוחות באות כלשהיא בטבלת סנלן או בדבר כלשהוא, תמיד יהיה קושי לזכור או לדמיין באופן מושלם את התמונה המנטלית של האות שמסתכלים עליה. על ידי עצימת העיניים אפשר לדמיין טוב יותר את התמונה המנטלית. לסירוגין, בעיניים פקוחות מתבוננים בטבלה ומדמיינים את האות באופן הטוב ביותר שאפשר ואז זוכרים אותה בעיניים עצומות. הדמיון משפר את הראייה ואזי האותיות באותה השורה ובשורות הקטנות יותר נראות יותר בבירור כשפוקחים את העיניים.

 

מכאן, שאם ננצל את המצבים שבהם התמונה המנטלית נראית ברורה יותר ונתרגל את הזיכרון והדימיון במטרה לשפרם, נוכל בהדרגה להפחית את השפעת המתח הנפשי על העיניים והראייה ובכך לשפר את הראייה.

 

זיכרון או דמיון מושלם משמעותו הרפייה מושלמת משום שאינך יכול בו זמנית גם לדמיין באופן מושלם וברור וגם להתאמץ בעינייך לראות ברור. ככל שאתה מדמיין ברור יותר את התמונה המנטלית כשעיניך פקוחות, כך אתה מרפה את הלחץ והמתח שהמחשבה

נמצאת בה ובעקיפין מפחית את המאמץ התת הכרתי לראות.

שלילי – מתח נפשי -> המחשבה תחת לחץ -> יכולות הדמיון והזיכרון פוחתות -> הראייה מתדרדרת.

חיובי – שיפור הזיכרון והדמיון -> הפחתת השפעת המתח הנפשי על העיניים -> שיפור הראייה.

 

 

אין להסתמך אך ורק על התרגילים בדף זה אלא מומלץ מאוד לפנות למטפל מוסמך בשיטת בייטס לשם קבלת הנחייה מדוייקת ויעילה לשיפור הראייה. לחץ כאן לרשימת מטפלים.

Share